124090103 SUPORT CONDUCTUAL POSITIU (AUTOFORMATIU)


Accés a l'aula

01/01/2024 - 31/01/2025

Matriculació

01/01/2024 - 31/12/2024

Modalitat

Online

Hores del curs

10 Hores

Descripció

Les malalties neurodegeneratives es caracteritzen per la pèrdua progressiva i imparable de neurones en àrees concretes del cervell (per exemple, la substància negra en la malaltia de Parkinson) o en sistemes anatòmic-funcionals (per exemple, les *motoneuronas en l'esclerosi lateral amiotròfica). Són molt heterogènies quant als seus símptomes i troballes anatomopatològiques (per exemple, pense's en les diferències que existixen entre la malaltia d'Alzheimer i l'esclerosi lateral amiotròfica). Es desconeixen les causes que provoquen la pèrdua de les neurones en les malalties neurodegeneratives. De fet, aquelles malalties en les quals es produïx una pèrdua de neurones per una causa coneguda (per exemple, la desmielinizació en l'esclerosi múltiple o els trastorns metabòlics) no es consideren malalties neurodegeneratives.


No obstant això, des de la Fundació s'ha detectat la inexistència de recursos dirigits específicament als familiars de persones afectes per esta mena de patologia, per tant veiem necessari reparar el funcionament del sistema familiar que, s'ha vist desestructurat per l'aparició de la patologia i les seues conseqüències.


La presència d'una persona amb una malaltia neurodegenerativa en el domicili genera de manera automàtica l'aparició d'una figura de cuidador/al fet que, habitualment es representa des d'un/a familiar pròxim/a (mare, pare, germà/a, espòs/a, fill/a). Esta persona, en la majoria dels casos, mai ha exercit el rol de cuidadora, per la qual cosa, no disposa dels coneixements i les estratègies que el seu nou paper requerix. Es fa prioritària la creació d'un Servici de Formació a Famílies, on es faciliten espais d'aprenentatge per a totes les competències que siguen necessàries (trasllats i transferències, neteja personal, maneig conductual, gestió del duel, transferibilitat de les teràpies a l'entorn natural...).


La família és el primer element socialitzador de la persona, no sols durant la infància, sinó en el seu recorregut de les diferents etapes vitals. D'aquí ve que considerem que, davant l'aparició d'un diagnòstic, inherentment a la intervenció amb la persona, s'han d'incorporar estratègies per a acompanyar a la seua família que serà, al seu torn, el seu principal acompanyant. En este cas, és una formació del Suport Conductual Positiu, demandat per moltes famílies, ja que en circumstàncies concretes poden aparéixer conductes disruptives, moltes d'elles difícils de gestionar o controlar, per això, la formació introduïx tècniques i recursos, per a millorar la qualitat de vida.

Temari

Tema 0. Suport conductual positiu

Tema 1. Fonaments bàsics

Tema 2. Disseny de plans de suport

Tema 3. Avaluació